perjantaina, maaliskuuta 23, 2007

Voi kristuksen munat

Teletappituokio, teletappituokio

Vanhaa linjaa on ajettu pari vuotta ja suomalaiset tietävät jo varsin hyvin Pepsi Maxin sokerittomuuden. Jatkossa esittelemme mainonnassamme kuluttajille keinoja parantaa heidän elämäänsä; tehdä siitä yhtä hyvää kuin Pepsi Max, kertoo Pepsico Nordic Finlandin markkinointipäällikkö Kati Niemelä.

Linjan muutos näkyy maaliskuun lopussa myös Pepsi-pulloissa, joiden etiketit saavat kahdeksan erilaista kuosia. Jatkossa kuoseja on tarkoitus vaihtaa kuluttajien toiveiden ja ideoiden mukaan.

- Haluamme, että kuluttaja pääsee vuoropuhelun kautta vaikuttamaan omaan brändielämykseensä. Tutkimustemme mukaan yksi ja sama design ei enää miellytä edes yhtä ihmistä jokaikinen päivä. Etenkin nuoret haluavat ilmaista itseään omannäköisen tuotedesignin kautta, Niemelä sanoo.

/teletappituokio

Siis vittu kelatkaa: esittelemme mainonnassamme kuluttajille keinoja parantaa heidän elämäänsä; tehdä siitä yhtä hyvää kuin Pepsi Max ja kuluttaja pääsee vuoropuhelun kautta vaikuttamaan omaan brändielämykseensä.

Tästä ei ole mullakaan niin pitkä aika. Hävettää.

14 kommenttia:

Anonymous Anonyymi kirjoitti...

No jopas. Tähän nyt jotain pitäisi sanoa, mutta on liian hapokasta.

11:24 ip.  
Blogger Brim kirjoitti...

Uskoitko koskaan mainostamiisi asioihin samaan tapaan kuin K. Niemelä uskoo (tai on uskovinaan) että kuluttaja löytää heidän tuotteestaan mahdollisuuden parantaa elämäänsä ja tehdä siitä yhtä hyvää kuin tuote X?

Tuolla uutisessa esiintyi taas se mystinen bling-bling.

Sitäpaitsi Pepsi Max on pahaa. Omenalimppari on se juttu. Kuulun aivan erityisesti tuohon heidän kohderyhmäänsä (siis Pepsin), mutta tuollaiset autonvanteet, tribaalikuviot ja muu vastaava ajavat minut vain entistä kauemmaksi. Se Zero-juttukin oli jo helvetin tyhmä. "Miksei kaikki mulle heti nyt ja Zero seurauksia? Miksei hässimistä joka suuntaan ja Zero vastuuta? Miksei Zero järkeä päässä? Miksei?"

11:29 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

No voi jeesus. Mä olen miettinytkin mitä mun elämästäni puuttuu. Pepsi Maxin etiketit!!!

11:37 ip.  
Blogger Annikki kirjoitti...

Uusinta uutta, ulkoistetaan mainonta kuluttajille: "tehkää sellaiset mainokset, joista tykkäätte ja ostatte ja sitten me näytetään ne teille."

Kotipizzakin on värvännyt lapset tekemään kotivideoita ilmaiseksi ja lähettämään ne yritykselle. Parhaat näytetään teeveessä :P

11:42 ip.  
Blogger IDA kirjoitti...

Sama kuin ensimmäinen kommentoija.

Tosin sen verran vielä, että kaikesta roskasta riisuttuna mainosideanakin varmaan ihan surkea tuo etiketin jatkuva vaihtaminen.

11:46 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

Brim,

mä en yleensä joutunut (tai suostunut) päästämään mitään aivan käsittämättömiä tollouksia käpälästäni. Mulla oli aina sellainen linja, että tuote kyllä puhuu joo ja väittää olevansa jotain, mutta kuluttaja on ihan itse sitä mitä on ja joko huolii tuotteen osaksi elämäänsä tai ei.

Siitä huolimatta niin on toi kyllä ihan käsittämättömän tyhmää ja turhaa settiä tollanen. Pitää ehkä vaihtaa Olvi-colaan, mikä on harmi, koska sokerittomista colajuomista pepsimaxi on ollut aina mun suosikki.

11:46 ip.  
Blogger Lupus kirjoitti...

Hyivittusaatana. Ei tuohon muuta voi oikein sanoa.

2:24 ap.  
Blogger Jazmanaut kirjoitti...

Voiko päivä enää ihanammin alkaa :D

Kiitos ihan parhaimmasta aamunavauksesta!

1:05 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mun elämäni on parempaa kuin mikään kuplajuoma jossa on tai ei ole sokeria. Enkä suostu alentamaan itseäni minkään sellaisen tasolle.

3:44 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Junakohtaus,

sinähän voisit aloittaa uuden blogin, jossa ruotisit mainosmeininkiä ja ruoskisit entistä itseäsi.

Ehdotus nimeksi:
"Reklaamihuoran tunnustuksia"

7:24 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

nää,

ensinnäkin se on enimmältään hyvin arkista työtyyppistä työtä, toiseksi mulla on edelleen totta kai vaitiolovelvollisuus asiakkaiden asioista, enkä mä pidä itseäni heebona, joka rikkoo vaitiolovelvollisuutta vain, koska ei enää itse viihdy vanhassa ammatissa.

Mutta siis tosiaan suurimmalta osin se on sangen arkista raatamista, missä keksitään päivästä ja vuodesta toiseen uutta tapaa sanoa "nyt uutta suomessa".

Tästä heräsi kyllä semmoinen ajatus, että voisin esitellä teille kaikille ne noin kymmenen erilaista mahdollista mainoksen kantamuotoa, joista jokainen olemassaoleva reklaami on johdettu. Ehkä teen sen, ehkä en.

7:36 ip.  
Blogger Lurker kirjoitti...

Joka pullossa eri etiketti... ole yksilö!

Jaa-a, taidan ruveta itse panemaan simaa ja kotikaljaa kotona. Eipä tartte tukea näitä brändejä.

12:16 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Junakohtauksen kanssa olen yhtä mieltä siitä, että tämä mainosduuni on pääosin samanlaista puurtamista kuin muutkin työt. Oikeastihan tämä on palvelun myymistä: asiakas tulee ja kertoo mitä tarvitsee ja haluaa ja me mainosmaakarit toteutamme sen.

Ei siinä sen kummempaa huoraamista tarvita kuin vaikkapa arkkitehdin ja rakennuttajan sopimussuhteessa. Viime kädessä työ tehdään aina tilaajan toiveiden mukaan, sillä hänhän siitä työstä maksaa.

Muutenkin tuo "huoraamisajattelu" on siinä mielessä huvittavaa, että se muistuttaa erään jo kuopatun valtion tuotannollis-taloudellista ideologiaa. Sen mukaanhan tuottaminen on hienoa, mutta noiden tuotteiden markkinoiminen ei. Ja kaikkihan tietävät, mihin tuolla ajattelulla päädyttiin.

PS. Meni vähän sivuun aiheesta. Mitä Pepsiin tulee niin kyllähän tuo on aivan naurettavaa puppua, mitä Niemelän generaattori suoltaa.

12:24 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tästä samaisesta aiheesta (ja monesta muustakin) tuoreimmassa AdBusters-lehden numerossa.

4:00 ip.  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu