keskiviikkona, syyskuuta 27, 2006

Perheväkivalta on iloinen asia

Taas harmittaa, että tuli ne mainoshommat jätettyä.

Voisin tehdä sellaisen kaljamainoksen, missä raavas mies hakkaa akkansa, korkkaa päälle kaljan ja toteaa:

- Kyllä miehen elämä on raskasta, mutta onneksi on tää Pöff!

Tämä tuli mieleeni paistinpannumainoksesta, jossa nainen viskoo miestä astioilla ja kundi suojaa päätään paistinpannulla, jonka kestävä laatu näin tulee demonstroitua.

Ikävä kyllä en muista tuotemerkkiä (jos muistat, kerro minullekin), joten en voi laittaa aiheesta meiliä valmistajan tuotepäällikölle. Luultavasti vastaus tosin olisi että höpön höpön nyt ja mussun mussun, koska siinä nyt vain ei ole mitään ongelmaa jos mies saa turpaansa, sai keneltä sai ja erityisen homoa on antaa akkansa hakata.

Ihmissudelta bongattua luettavaa.

Edit: jos nyt ketä kiinnostaa, Fiskarsin tyypit vastasivat palautteeseeni, tosin vasta kun olin meilannut suoraan viestintäjohtajalle. Vastaus oli tasan niin ympäripyöreä kuin odottaa saattoi eikä siinä (kuka muuta odottikaan) näkynyt jälkeäkään sen ymmärtämisestä, että mainoksen runkotilanteeksi oli valittu törkeän pahoinpitelyn yritys. Tämä on tietysti myös myönteinen asia ja lisäksi söötin viatonta.

14 kommenttia:

Blogger Sanat on kirjoitti...

Fiskars.

2:34 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

Kiitti.

Tarttee varmaan kysyä tuotepäälliköltä, että saanko tulla heittelemään sitä kahvimukeilla päähän, kun se kerran noin lystiä näkyy olevan. Saa suojautua paistinpannulla.

2:38 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Miten olisi kantelu Mainonnan eettiselle neuvostolle?

Keksimääsi stooria muistuttaa aika paljon tämä: http://www.youtube.com/watch?v=-WNxrZRhdPE

2:42 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Uutisen lähteenä olevan artikkelin perustiedot:

http://taylorandfrancis.metapress.com/openurl.asp?genre=article&eissn=1751-1402&volume=12&issue=2&spage=66

6:04 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tätä se on se nykyaika. Jos vastaavan mainoksen roolit olisivat olleet toisinpäin, niin siitähän olisi noussut helvetillinen metakka. Toisaalta, kyllä se mainos silti minua huvitti, ainakin vähän. Ei pidä aina pitää pipoa liian tiukalla päässä... Tosin, vitsinähän tämä alkuperäinen postauskin oli heitetty. Kai?

11:46 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

Eipä suinkaan. Tietysti alkupuoli oli vitsiä, mutta olen minä ihan oikeasti kyrpiintynyt koko tässä tarkoitettuun asenneklönttiin.

9:09 ap.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mua myös ällöttää kyseinen mainos.

Kuten täällä jo joku ehdottikin, siitä voi tehdä kantelun Mainonnan eettiselle neuvostolle: http://www.mainonnaneettinenneuvosto.fi

6:37 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

Munko täällä kaikki pitää tehdä?;)

Laitoin jo firman yleiseen palauteosoitteeseen noottia ja kun siihen ei tullut vastausta, suoraan viestintäjohtajalle. Kattoo nyt tuleeko sieltä jotain järjellistä responssia.

7:03 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ei sun pidä. Mä melkein jo meinasin postailla eettiselle neuvostolle, mutta sitten lähdinkin ulkoilemaan. Nyt meinaan uudestaan. Kun vaan jaksais muotoilla sanottavansa...

8:41 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Se on tullut todettua Mainonnan eettisen neuvoston päätöksellä, että miehen keikarointi ja pyllistely mainoksen katsojaan päin pelkissä stringeissä, eräässä Fujitsu-Siemensin mainoksessa, ei ole "väärin".
http://www.keskuskauppakamari.fi/kkk/palvelut/Mainonnan_eettiset_ohjeet/fi_FI/MEN_lausunto_6_2006/

Arvailuksi menee, mutta tuskin naisen keikarointi samassa mainoksessa olisi saanut vastaavan siunauksen.

Luulen että tässä Fiskarsin mainoksessa on sama juttu. Kannattaa kuitenkin yrittää, ehkä heräävät hiljalleen, kun entistä useampi tekee kirjallisen valituksen ja lausuntopyynnön tällaisista mainoksista.

1:42 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tästä tuli mieleen uusi jenkkien "violence against women" -lainsäädäntö, joka kirjoitettiin alunperin sukupuolineutraaliksi, mutta lobbaajien painostuksesta uhrin sukupuoli muutettiin naiseksi.

Minä en voi käsittää tällaista. Ketään ei olisi loukannut pitää lakia sukupuolineutraalina; päinvastoin, sen ainoa vaikutus olisi ollut avun ulottaminen miesuhreille. Kyseisten lobbaajien motivaatio voi siis olla ainoastaan puhdas miesviha.

7:02 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Paistinpannumainos tuntuu varmaan erityisen hupaisan osuvalta esimerkiksi nimimerkistä "Count".

Ks panun blogi "Miesviha 26.6.2006"
postaus nro 137.

1:09 ap.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

aateeämmä,

laitetaanpa ihan linkki postaukseen:

http://plaza.fi/ajassa/kolinaa-panuhuoneesta/miesviha

http://lyhytlinkki.net/?ht3p676g


Noita asioita kun tonkii, nimim. Countin juttu on aika tyypillinen kaikessa paitsi siinä, että se sentään lopulta löi takaisin. Yleensä yhdessä perheessä on yksi lyöjä ja yksi uhri ja vain aniharvoin uhrit innostuvat puolustautumaan. Tämä pätee tekijän ja uhrin sukupuolista riippumatta

8:20 ap.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Huomasitteko muuten uutista vaimosta, joka oli valellut miehensä mineraalitärpätillä ja sytyttänyt tuleen?

11:50 ap.  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu