tiistaina, huhtikuuta 03, 2007

Outo on aika, jota elämme

(En tiedä oletteko havainneet itsessänne tai muissa, mutta kokemukseni mukaan jokainen hyvin pientä hipaisua suurempi kosketus reaalisesti olemassaolevaan monikulturismiin politisoi ihmiset. Jonkun vakaumus vankkenee ja nämä tiivistävät rivinsä, joku ryhtyy kriittiseksi ja perustaa suorastaan blogin avautuakseen, mutta kylmäksi jää vain harva. Se introsta.)

Päivän sana, dagens ord. Kommentteja?

21 kommenttia:

Blogger Paha Kani kirjoitti...

Oho.

Eli nyt on poliittisesti korrektia olla puhumatta holokaustista, etteivät juutalaisvihaa potevat ääriainekset hermostu?

Kurssi lienee kääntynyt kokolailla kokonaan ihan viime vuosina. Elämme outoja aikoja.

1:39 ip.  
Blogger Alcinoe kirjoitti...

Minä en halua elää Disney-maailman hempeissä väreissä, pikkulintu pään päällä ja sydämiä korvista tursuten. Minä haluan keskustella ja kokea ristiriitaisia tunteita, haluan tietää historiallisen totuuden, kykenen sietämään ratkaisemattomien kysymysten olemassaolon. Jumala Amerikkaa siunatkoon, kun sen asukkaista liian moni haluaa yhä isommalla luudalla lakaista tuon kaiken maton alle. Horjuttavat vielä maailman radaltaa hyppiessään pahimpien pomppujen päällä tasoittaakseen ne.

2:31 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

Öö tota.

Mistäs tähän Amerikka putkahti?

2:34 ip.  
Blogger Alcinoe kirjoitti...

Darn, minun päästänihän se. Joko siis brititkin ovat lähteneet mukaan tähän hapatukseen? Ah, tätä ahdistusta. Voi, tätä tuskaa. Vähäinenkin järkeni sumenee.

3:34 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

No, brittein hapatusta selittänee osaltaan se, että pari vuotta sitten Lontoossa kuoli 52 ihmistä ääri-islamisten pommi-iskuissa, ja mediassa lietsotaan koko ajan hysteriaa, eikun anteeksi, tiedotetaan asiallisesti terroristien uusista juonista. Daily Mailiä en tosin ihan kaikkein luotettavimpana tiedonlähteenä pitäisi - onkohan juttu muissakin tiedotusvälineissä vai onko tää taas Mailin höpöhöpöä?

5:08 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

En ole tsekannut muualta.

Siis meinaat, että pommimiehet sitten onnistuivat pelottelemaan britit niin tehokkaasti, että nyt ollaan ihan varpaisillaan?

5:12 ip.  
Blogger Pekka Eskimo kirjoitti...

kotoperäisten monikulttuuristen kohtaamisien seurauksena näkemykseni on, että mitä suurempi kosketus reaalisesti olemassaolevaan lestadiolaisuuteen niin sitä negatiivisemmat käsitykset lestadiolaisuudesta.

Ja mitä suurempi osuus vähemmistöstä on lestadiolaisia, sitä kielteisemmin ei-lestadiolainen väestö heihin suhtautuu.

tämä tuli mieleen kun kuuntelin Sipen levyltä "Sipe" Tommi Liimatan sanoittamaa laulua jossa lauletaan:

"lestat lapsilisillään farmarivolvon maksaa, jos turvatyyny puuttuu uusi raskaus alkuun saatetaan."

vaihda lestojen tilalle joku muu uskonnollinen vähemmistö ja katso paheksuuko Mikko Puumalainen.
No lestadiolaiset eivät näy väestörekisterissä, joten eivät saa vähemmistöjen suojaa ja kiintiöitä.

Eikä minulle ole mitään lestoja vastaan kun en ole joutunut tekemisiin. Halpa Halli on hyvä kauppa, vaikka sen alusvaatemainoksia onkin huono tiirailla, kun niistä puuttuu naiset sisältä.

Asiani ydin lienee se, että poliittinen korrektius ja suvaitsevaisuus kohtelee hyvin eritavoin eri vähemmistöjä. Ja että harva huomaa monikulttuurisen kohtaamisensa jos toiskultturelli ei ole erirotuinen. (jos ei saa sanoa rotu niin etnisesti erilainen)

Ja on höpsö ajatus, että erilaisuus olisi lähtökohtaisesti rikkaus.

5:24 ip.  
Blogger Pekka Eskimo kirjoitti...

pahoittelen venähtänytta asiasta huti kommentti.

mutta en tiedä lisääkö luotettavuutta, mutta iltalehti mainitsee asiasta.

http://www.iltalehti.fi/hullumaailma/
"ENGLANNIN Historiallinen seura on hyvin, hyvin huolestunut siitä, että monet opettajat pitävät historiantunneilla kitansa kiinni holokaustin ja ristiretkien kaltaisista tapahtumista. Niin tunnepitoisista asioista puhuminen ei kuulema ole poliittisesti korrektia, koska aihepiiri saattaisi loukata etnisten vähemmistöjen edustajia."

5:31 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ihmiskunta vaikenee itsensä ja historiansa kuoliaaksi. Vaan johan sen kaikki tietää, että jos pölyt siivotaan maton alle on huone heti paljon puhtaampi.

Olemme strutseja.

5:37 ip.  
Blogger Brim kirjoitti...

Mitä jos kaikki istuisimme luokkahuoneissa pussi päässä ja tulpat korvissa (mutta ei missään nimessä kädet ristissä koska se voisi loukata jotain uskonnollista ryhmää!) ettei kukaan vaan loukkaannu mistään.

Ristiretkistäkään ei voinut puhua koska se oli ristiriidassa sen kanssa, mitä moskeijoissa opetetaan. Voi hyvänen aika.

Voi hyvänen, hyvänen aika.

Tämä ei ole hyvän edellä tämä tämmöinen, ei ollenkaan. Alkaisi olla aika nousta barrikadeille, jos halutaan että tämä loppuu.

8:10 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Kaijankaima taitaa olla Guardian-ihmisiä.

10:21 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ei ole vain Daily Mailin hapatusta, muistan pari päivää sitten lukeneeni jostakin muualta, että Britannian historiallinen seura on hyvin hyvin huolissaan juuri tuosta. Enpä löytänyt Googlella ensi hätään, mutta tuskin aivoni tässä tekevät tepposia.

8:21 ap.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

...niin ja tuollahan se Eskimo sen jo sanoikin. Silmät ristissä näin aamuisin. Tosin eipä se lähde paljoa näköjään akkreditoitunut: Iltalehti, ja vieläpä sen "Hullu Maailma" -osio. Niin että kannattaa vielä pitää housut jalassa tämän asian uutisoinnin vakavuuteen suhtautumisessa.

8:24 ap.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

"Kaijankaima taitaa olla Guardian-ihmisiä."

Niin, tai siis Gaurdian-ihmisiä. Lehti kun ei ole tunnettu oikeinkirjoituksestaan. :-D

11:11 ap.  
Blogger Dyro kirjoitti...

Näinhän asia juuri on. Eksäni kautta tiedän varsin yksityiskohtaisesti, mitä monikulttuurisuus pääkaupunkiseudun kouluissa tarkoittaa, niin hyvässä kuin pahassa. Hyvässä juuri sitä mitä viestimissä väitetään, pahassa täsmälleen sitä mitä viestinten ulkopuolella, kuten joissakin blogeissa väitetään. Jää nähtäväksi kummat asiat tulevat olemaan enemmistönä pitkällä aikavälillä.

Kaikenlainen konfliktien välttäminen siksi, että vastapuoli on helposti provosoituva on todella outo piirre koulumaailmassa. Se liittynee kai jonkinlaiseen syvälle juurtuneeseen käsitykseen siitä, ettei mitään totuutta oikeasti ole, tai jos onkin, sen määrittelee se joka huutaa ja mielenosoittaa kovimmin, tai lievimmillään hämmentyy ja pahoittaa mielensä.

Mirja-Tytti Talibin kirja "Monikulttuurinen koulu: haaste ja mahdollisuus" sisältää tästä raivostuttavan esimerkin. Kirjassa haastateltu opettaja kertoo, kuinka hänen yläasteikäiset muslimioppilaansa olivat hämmentyneet ihmisestä kertovaa tietokirjaa lukiessaan - eivät mistään seksijutuista, vaan ihmisen evoluutiosta kertovasta osiosta. Se oli täysin vastakkainen sille, mitä heille oli uskonnonopetuksessa kerrottu. Opettajan reaktio oli outo: hän kertoi oppilaille, että on hyvä tutustua vaihtoehtoisiin totuuksiin.

Kenenkään oppilaan, oli teini tai ei, tunteita ja maailmankatsomusta ei pitäisi kunnioittaa niin paljon, että väittää luonnontieteellisiä tosiasioita "vaihtoehtoisiksi todellisuuksiksi". Niissä ei ole mitään vaihtoehtoista, uskonnolliset käsitykset eivät ole samanarvoisia luonnontieteellisen tiedon kanssa.

Opettaja varmastu koki olevansa kovastikin suvaitsevainen, sivistynyt ja toiseudenkohtaustaitoinen, mutta mutta...

10:18 ip.  
Blogger Junakohtaus kirjoitti...

dyro,

musta ainakin on viimevuosina tullut niin julli, jurpo ja heterolineaarinen, että mä en ylipäätään ymmärrä sellaista käsitettä kuin vaihtoehtoinen totuus.

Käsityksiä voi olla monia, totuuksia ei.

10:39 ip.  
Blogger Dyro kirjoitti...

Piti tietysti sanomani, että

"että väittää luonnontieteellisiä tosiasioita "vaihtoehtoisiksi totuuksiksi". "

Heterolineaarisuus on sanana niin hieno, että tallennan sen heti sanavarastooni.

10:48 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

p.o. vaihtoehtoisia teorioita

8:43 ap.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

'p.o. vaihtoehtoisia teorioita'
Ei. Suhteellisuusteoria ja painovoimalaki ovat teorioita, joista jälkimmäistä on helppo kenen tahansa testata vaikka hyppäämällä katolta. Uskonto on sitten jotain ihan muuta.

12:09 ip.  
Blogger Pekka Eskimo kirjoitti...

Monikulttuurisuuslukio IB-ssä biologian opettajat neuvoivat, ettei sovi tehdä harjoitustöitä, eikä extended essayta, ruumiinnesteistä (esim. verensokerista tai muusta) koska muslimimaailma suhtautuu niihin kielteisesti ja jos verityö menee lähi-itään niin numero tulee olemaan saletisti huono.

Holokaustin suhteen ei ole hyvä sekään jos mennään ranskan malliin, ettei holokaustista saa keskustella muuta kuin valtion virallisen historiankirjoituksen mukaisesti.

Yksi hedelmällisimmistä oppitunneista millä minä olen ollut oli kun tiedonteorian opettaja paljasti, että holokaustia olikin voimakkaasti liioiteltu eikä mitään suunniteltua kaasukammiotappamista ollut tapahtunut.
vastaväitteeni kuului: Mutta schindlerin listassahan...

Eikä missään vaiheessa kerrottu mitään oikeita vastauksia. Ei annettu vasta-argumentteja nuorisolle aseeksi holokaustinkieltäjiä vastaan. Ei ole nuorille hyväksi jos opetetaan, että holokausti tapahtui, koska muuten joutuu vankilaan.

Historia on tarina, jonka eduskunta on säätänyt.

5:09 ip.  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Sorge, Junis, ei tullut tsekattua blogiasi aikoihin, siksei vastausta kysymykseesikään kuulunut. Mutta juu, kyllähän täällä snadisti hysteerinen (oksymoroni?) mieliala on kaiken mahdollisen islamiin viittaavan suhteen. Mutta ekassa kommentissani yritin pohdiskella sitä, josko tuo olisi osaltaan ymmärrettävää, koska täällä (=Lontoossa) ääri-islamilaisuus on oikeasti aiheuttanut kuolemaa ja tuhoa. Mene tiedä - mä en ainakaan osaa varmasti vastata, mikä sitten olisi "oikea" asenne. Jos puhutaan holokaustista, miksei samalla paatoksella puhuta 11 miljoonan afrikkalaisen orjuuttamisesta ja/tai tappamisesta? Ainakin meikäläisen kouluaikoina orjakauppa sivuutettiin sivuhuomatuksella.

Samuel: Oikein arvattu! :-) Mutta et kai oikeasti ole sitä mieltä, että Daily Mail on asialehti? :-D

5:09 ip.  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu