Suoraa sitaattia
Päivän Stadari kirjoittaa:
Persoonallisuuserot selittävät merkittävän osan siitä, että joidenkin oppilaiden koulumenestys jää selvästi alle heidän osaamistasonsa, selviää tuoreesta tutkimuksesta.
Pelkästään luonteenpiirteiden tutkittiin selittävän 20 prosenttia oppilaan saamista kouluarvosanoista.
Menestykseen myönteisesti vaikuttavien piirteiden, kuten sosiaalisuuden ja positiivisuuden huomattiin kuitenkin edesauttavan vain tyttöjen koulumenestystä, vastaavaa ei havaittu poikien kohdalla.
"Tutkimustulokset nostavat esiin kaksi kysymystä: mitä yläasteen kouluarvosanat lopultakin mittaavat ja millaisia oppilaita koulu suosii. Erityisesti ihmetystä herättää se, mitä pojilta koulussa oikein odotetaan", projektin johtaja, professori Liisa Keltikangas-Järvinen Helsingin Yliopistosta sanoo.
5 kommenttia:
Tuo on muuten totta.
Sain kuvaamataidosta huonon numeron, koska olin kovin ujo ja opettajaan olisi pitänyt tehdä vaikutus sillä, miten omat työnsä hänelle esittelee lukuvuoden lopussa.
Kuvaamataito ja esiintymistaitohan ovat selvästi yksi yhteen, eh?
Poikien kannalta en osaa sanoa. Paitsi että on ikävää, että monet aikuiset tuntuvat pitävän pieniä tai teini-ikäisiä poikia oletusarvoisesti huonokäytöksisinä pahantekijöinä.
Ainakin busseissa olen tehnyt tällaisia havaintoja.
Onhan se kiva välillä kuulla ettei ole ollut arveluissaan täysin väärässä. Ei tuossa mitään ihmeellistä tai yllättävää ole.
Koululaitos on vanha ja raskas, muuttunee pikkuhiljaa tehokkaammaksi ja enemmän oppilaan potentiaalia huomioivammaksi uuden teknologian jäljessä. Mitään Illichiläistä suunnanmuutosta "Kouluttomaan Yhteiskuntaan" tuskin ihan hetkessä tapahtuu.
Seurasin erästä delfoi-keskustelua oppimisesta tulevaisuudessa ja minua kyllä karmi joidenkin pedagogien tapa hahmottaa maailmaa ja koululaitosta. Teksti oli välillä suoraan kuin jostain feministisestä vasemmistolaistraktaatista.
Pedagogiakin on näemmä poliittista ja ideologista, missä valossa noihin Keltikankaan esittämiin kysymyksiin voisi joku viisaampi ihminen tuottaa mielenkiintoisiakin vastauksia. :P
Tai siis ei poliittista ja ideologista, vaan poliittisesti ideologista. Tjsp. En ole oikein hyvä yli kaksitavuisissa.
Sitä myötä kun kuri on kadonnut kouluista niin pojilla on mennyt sitä huonommin. Mitä pehmeämpiin arvoihin mennään niin sitä huonommin nuoriso voi ja erityisesti pojat.
jaa-a, kai sen koulun pitäisi mitata sitä tarvittavan tiedon määrää. En ymmärrä oikein, miten sitä voisi muuten mitata kuin sillä, saako laskunsa oikein ja osaako yhdistellä asiakokonaisuuksia x ja y järkevällä ja tarpeeksi laajalla tavalla.
Mitäs se koulu nykyään sitten muka mittaa, jos ei sitä?
(terveisin se lahjakas oppilas, jolla käytös oli kuutonen ei-kiltteydestä)
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu